Program
Tidligere
-
LanceringsfestAugust2022August2022
Den 24 august kl:17:00 skiftede Teater Grob officielt navn til Blaagaard Teater. Det skete med en lanceringsfest hvor gården var fyldt med gæster. Der var indslag fra den kommende sæson, taler med dans og musik.
Teatrets nye navn trækker tråde tilbage til 1700-tallet, hvor Blågård Slot blev opført på Nørrebro med blå tegl på taget, deraf navnet. Omridset af det gamle teater kan stadig ses tydeligt i baggården til Blaagaard Teater.Nørrebrogade 37 har gennem tiden huset forskellige teatre. I 1912 blev Nørrebro Biograftheater opført, i 1980 overtog Københavneren bygningen, i 1995 var det Kaleidoskop, der gav bygningen videre til Teater Grob i 2009.Blaagaard Teater står altså på både et historisk og scenekunstnerisk fundament og sætter fra 2022 scenen for den historie, vi skriver lige nu. Blaagaard Teater vil udforske nye måder at lave teater på, invitere nye kunstnere på scenen og nye publikumsgrupper ind i salen.
På programmet så gav teaterdirektør Sargun Oshana en tale, efterfulgt af Wahid Sui Mahmoud, Hanin Georgis, Naima Yasin & Ingrid Baraka.
Læs mere
Billederne er taget af Simone Ballan. -
Dobbelt VAugust2022August2022
I et forsøg på at blive verdens bedste far for sine børn, gør en mand status over sin egen opvækst. Kan man skabe sin egen forældrerolle eller er man dømt til at gentage sine forældres fejl? Hvad stiller man op med et ophav i røre og hvordan navigerer man blandt tusind stemmer? Gennem sang, show og konfetti tager hovedpersonen W publikum med på en medrivende rejse fra Jordan til Lindevang og fra søn til far, i håbet om at blive et helt menneske.
Uddrag af sangen CELLER fra forestillingen:
Jeg føler mig splittet
et smadret selvbillede
lyder som en sang jeg ik selv har indspillet
mit liv tegnet op
tegnet op omkring mindet.Jeg kan ikke genkende billedet
Læs mere
knækkede op omkring mindet
som stregen i midten af w’et
voksede op imellem verdener
mellem klasser
mellem køn og mellem knuste hjerter -
Baking RaceSeptember2022September2022
Racisme er noget klistret stads, og i stedet for at snuppe endnu et holdkæftbolsje, tager to hvide kvinder nu sagen i egen hånd og tager temperaturen på deres egen privilegieblindhed.
De brænder nallerne, bliver taget med fingrene i kagedåsen og både taler og har mel i munden! Men de smører ærmerne op og ælter berøringsangsten væk.
BAKING RACE er en bage-performance, der med masser af humor, tager fat i diskrimination og racisme i Danmark.
OBS! BAKING RACE spiller i Støberiet på Blågårds Plads.
Læs mere
OBS! Mødestedet er Blaagaard Teater. -
Tilbage til for evigtOctober2022October2022
TILBAGE TIL FOR EVIGT er skabt af holdet bag succesforestillingen JEG LØBER, skrevet af Reumertvinder Line Mørkeby.
Der lever et håb i os
Og dybt nede i jorden
Lever vi af en længsel
Derfor dør vi ikke
Når alt andet dør
Derfor vokser der nyt liv frem i os
Når alt andet er vækTILBAGE TIL FOR EVIGT er historien om mennesket som en kærlighedshungrende katastrofe, men også om længslen efter regnbuer, oceanstrømme, vulkaner, vanilje og ilt. Hvad står tilbage, når askeskyen har lagt sig?
I et særligt lydunivers, hvor publikum med høretelefoner på får hver sin lytte-oplevelse, gror TILBAGE TIL FOR EVIGT et fællesskab mellem de mennesker, der er i salen hver aften. På scenen er tre kroppe, der kæmper for den eksistens, som de selv er med til at underminere. Mens verden kollapser, skal de genfinde en naturlig ro. De skal erstatte fortvivlelse og frustration med nærhed og drømme. Spørgsmålet er, hvordan man nulstiller en verden i fremdrift?
OBS: Der er røg under forestillingen. Hvis du bruger høreapparat som er monteret på begge ører, beder vi dig henvende dig til personalet i baren, senest en halv time inden forestillingen starter.
Læs mere -
A Seat at the TheatreOctober2022October2022
BLAAGAARD Teater præsenterer A SEAT AT THE THEATRE
Et Solidarisk Folketingsvalg? Svesken på venstrefløjsdisken
Demokrati, inklusion, medborgerskab, indfødsret og politisk repræsentation.
Det er nogle principper og rettigheder som tiltagende er presset og systematisk forringet for minoritetsetniske borgere i Danmark i sådan en grad, at det ikke kun udgør et demokratisk problem, men har alvorlige konsekvenser for folks selvfølelse og ligeværdighed.
I denne her valgkamp har vi set flere partier fremhæve mærkesager, som skal være med til at udligne den marginalisering.
Vi vil gerne vide, hvordan disse spørgsmål og sager prioriteres i partiernes øvrige politiske agenda i et meget højspændt højredrejet politisk arena?
10% af den voksne befolkning i Danmark har ikke stemmeret. Det synliggør også et ansvar der påhviler resten af samfundet.
Så hvad vil det sige, og hvad indebærer det ift til at stemme solidarisk for resten af befolkningen?
Kun 2% af befolkningen er i dag medlem af et parti, og repræsentationen i de lovgivende forsamlinger er horribel.
For at løse de mange og komplekse problemer, vi som samfund står over for i de kommende år, og genopbygge tilliden til demokratiet og fremme repræsentationen i politik, så kræver det en gennemgribende kursændring.
Hvordan tænker I jeres profil kan være med til starte denne kursændring?
Vi stiller vores spørgsmål og I har mulighed for at komme med jeres til Samira Nawa, Christistina Olumeko, Rosa Lund og Jasmin Kaur, og håber det kan være med til at klæde os alle bedre på til dette Folketingsvalg. Der er ingen garanti for en optimistisk samtale, men vi kan 100% blive klogere på det valg, vi skal træffe den 1. november.
Om panelisterne:
Samira Nawa er medlem af Folketinget og spidskandidat til Folketingsvalget for Radikal Venstre i København.
Christistina Olumeko er borgerrepræsentant i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune og folketingskandidat for Alternativet i København.
Rosa Lund medlem af Folketinget og spidskandidat til Folketingsvalget for Enhedslisten i København.
Jasmin Kaur er økonomistuderende og folketingskandidat for Frie GrønneNaima Yasin & Ingrid Baraka står bag podcasten A Seat At The Table, som de stiftede i sommeren 2017. For at give endnu flere mennesker en plads ved bordet, har de skabt et rum, hvor de inviterer gæster ind, så de sammen kan lære, lytte og udfordre hinanden på nogle af de emner, som optager dem som sorte kvinder i Danmark.
Læs mere -
Offending the StageOctober2022October2022
Sivan Ben Yishai og Sargun Oshana, mødes på Blaagaard Teaters scene for første gang for at læse, optræde, tale og stille spørgsmålstegn ved deres egen rolle i teatret. Fra to forskellige perspektiver, dramatikerens (Ben Yishai) og den kunstneriske leders (Oshana), vil de opføre dele af Sivan Ben Yishais nyeste teaterstykke: "Offending the Stage". I stykket bruger Ben Yishai teaterinstitutionen som udgangspunkt for grundlæggende spørgsmål om magt, autokrati og scenen; om lydighed, tilskuerskab og modstand; om teatret som en institution og en kunstform.
I publikums deltagelse vil de udføre en åben operation på institutionens korpus og forsøge at finde ud af, hvad det er lavet af; hvad er det, der bringer os sammen igen og igen til dette auditorium? Hvad er det, der forbinder publikum, teatret og samfundet? Og hvad er det, der skal repareres, rykkes op med rode eller genimplanteret?Sivan Ben Yishai er en af de vigtigste stemmer på nutidens teaterscener i Tyskland. Født i Tel Aviv i 1978. Sivan Ben Yishai studerede teaterregi og dramatisk forfatterskab i Tel Aviv og Jerusalem, før hun samlede praktisk erfaring på Nissan Nativ Acting Studio og Center for Improvisation Tel Aviv. Nu er hun baseret i Berlin og arbejder som forfatter.
Sargun Oshana er kunstnerisk leder af Blaagaard Teater. Født i 1984. Kom til Danmark som flygtning fra Irak i 1992. Uddannet skuespiller fra Statens Scenekunstskole, Aarhus 2012. Uddannet teaterchef fra Statens Scenekunstskole, København i 2016.
Oshana arbejder med populærkultur.
Kunstsalon VISION er Bikubenfondens debatformat på kunstområdet.Billederne er taget af Luna Stage.
Læs mere -
Holberg Goes BlackNovember2022November2022
Black to Normal præsenterer i samarbejde med Dansk Teater 300 år: Ny afrodansk dramatik og talks på Blaagaard Teater.
HOLBERG GOES BLACK er performative readings af nye dramatiske tekster.Fredag 25. november kl. 18 – 21.30 reading af fire nye tekster af
Anthony Silva Santos Rodrigues, Maya Ndlaye, Mohamed Ali Osman og Celine Szabó
Lørdag 26. november kl. 18 – 21.30 reading af fire tekster af Anthony Silva Santos Rodrigues, Maya Ndiaye, Mohamed Ali Osman og Celine Szabó
Søndag 27. november tager holdet bag HOLBERG GOES BLACK til Odense Teater
Læs mere her: https://www.odenseteater.dk/op...
”Jeg mener, at dansk scenekunst har behov for en new wave, en nybølge, der smider om sig med spirende, sorte dramatikere, sorte instruktører, sorte sceneteknikere, skuespillere m.m., ellers har jeg svært ved at se, hvordan der kommer balance i, hvem der skriver, producerer, instruerer og iscenesætter dansk teater.” udtaler Marie-Lydie Nokouda -
KannibalenDecember2022December2022
Den 41-årige Armin Meiwes er kannibal. Natten til den 10. marts 2001 dræbte og parterede han computerspecialisten Bernd-Jürgen Brandes. Herefter puttede han omkring 30 kilo menneskekød i plastikposer, som han lagde i fryseren til senere brug.
A: Det er mig, der er kannibalen...
B: ...og jeg er de 30 kilo menneskekød. Plus lidt.Armin Meiwes er på papiret et normalt menneske. Han passer naboens børn, går på arbejde... men han fantaserer også om at spise et andet menneske. Armin forelsker sig i Bernd-Jürgen, da de mødes i et chatforum for kannibaler på nettet. De har gennem flere år søgt efter et menneske, der kunne forløse deres inderste ønske, og nu har de fundet hinanden. Bernd-Jürgen vil gerne spises af Armin.
KANNIBALEN forsøger at sætte sig ind i to mænds skæbnesvangre handlinger og lyster.
KANNIBALEN blev ved urpremieren på Det Kongelige Teater i maj 2022 en af de mest omtalte forestillinger i medierne længe.
Læs mere -
Den anden arabiske kvindeJanuary2023January2023
Der findes en arabisk kvinde som ikke bliver omtalt i medierne, og som ikke bliver portrætteret i film, tv og teater. Den selvstændigt tænkende, den seksuelt frigjorte, den kunstneriske, den entreprenante, den demokratiske – og den ikke-undertrykte.
Hvor er hun?
Den anden arabiske kvinde kæmper med en uønsket identitet. Uanset hvor hun vender sig, kan hun opleve ikke at blive mødt som et individ, men som en anonym repræsentant for en kultur og en religion. Hun har brug for at fortælle et andet narrativ.
Men hvilket?
På scenen træder hun frem fra mørket. Ord for ord afkræfter hun vores fordomme om det arabiske menneske, og skaber foran os et vidnesbyrd af et nyt selvportræt. Den anden arabiske kvinde er kommet for at blive.
En rørende og hudløst ærlig forestilling om female empowerment skabt af et stærkt kunstnerisk hold bestående udelukkende af kvinder. Iscenesat af debuterende instruktør Özlem Saglanmak, der vandt en Reumert Særpris for succesforestillingen HÅR PÅ DEN.
Uddrag fra manuskriptet:
Scene med Kaffe-Lars, lyshåret langhåret prins på Vesterbro.
I det afdækkende dagslys hvor jeg går fra beauty til beast, står vi i hans køkken, og han opdager mine arme. Han siger: ”Du har mange hår på armene”. Og begynder at sammenligne hans arm med min. Skammen rammer mig lige i solar plexus, og jeg begynder at hede op, mens jeg står og smiler indeklemt. Han fortsætter og siger: ”Men du er jo også international – min arabiske prinsesse”.
Læs mere -
TalkJanuary2023January2023
”Når jeg googler ’arabisk kvinde’ kommer der kun billeder op af tildækkede kvinder”. Sådan lyder en af de første replikker fra forestillingen Den Anden Arabiske Kvinde som får premiere den 20. januar på Blaagaard Teater. Et generationsportræt om fremmedhad, rodløshed og empowerment.
Med hvilket blik ser vi den arabiske kvinde og vil hun nogensinde blive set på uden fordomme og forudantagelser? Kan vi rumme, at den arabiske kvinde kan være andet, end den som politikerne udskælder, hollywoodfilmene eksotiserer og historiebøgerne overser? Får hun tid og rum til at tale selv, eller bliver hun kun talt om?I denne talk opløser vi portrættet og skaber et nyt og nuanceret billede af den arabiske kvinde anno 2023. Journalist Rushy Rashid vil få et panel af kvinder i samtale om identitet, ophav og the arab gaze ud fra de tematikker og situationer fra forestillingen og panelets egne erfaringer. Denne talk er en samtale om synlighed, repræsentation og misrepræsentation af brune kvinder i dagens Danmark.
Læs mere -
Ibyens brevkasseFebruary2023February2023
Kom forbi Blaagaard Teater til en aften i kærlighedens tegn, når Felix Thorsen Katzenelson fra Ibyens kærlighedsbrevkasse gæster teatret på Valentinsdag. Sammen med et strålende panel skal der snakkes love, lyttes til kærlighedssange og løses dilemmaer.
Det kompetente kærlighedspanel består af Marie Bjørn, Emma Holten og Mathias Helt.
Først er der en samtale om kærlighedsværker, så spiller musikeren William Torp nogle numre og så skal der selvfølgelig svares på en masse brevkassespørgsmål. Tag dig selv, din ekskæreste og din nye svigermor under armen og bliv klogere på alt fra amors pile til venne-breakups.
Baren er åben før, under og efter.
Hvis du har et kærlighedsdilemma til panelet kan du skrive det på aftenen, eller allerede nu sende det til hjerte@pol.dk
Kom og bliv klogere på kærligheden i livet og i kunsten og få fingrene i en goodiebag fra Ibyen.
Arrangementet er et samarbejde mellem Blaagaard Teater og Politiken Ibyen.
Dramatiker og manuskriptforfatter Marie Bjørn, født 1991. Bjørn er senest aktuel med den anmelderroste intimforestilling ’Du vil møde en anden’, der handler om kærlighed der slutter. Forstillingen blev hædret med en Reumert for årets særforestilling i juni 2022.
Mathias Helt (født 1989) er radiovært og satiriker.
Har gået på DRs Talenthold og har været vært på DR og Radio24syv. Lige nu er han vært på ’Absolute Mathias Helt’ på DR. Hver fredag laver han og et panel sjov med ugen der er gået. På kort tid er podcasten blevet et kulthit, der får lytterne til at grine så meget at de er til fare for sig selv og andre på cykelstien.Emma Holten (født 1991), er aktivist, feminist, foredragsholder og kønspolitisk konsulent. Uddannet cand.mag. i Moderne Kultur og Kulturformidling. Har siden 2021 holdt foredrag om feministisk økonomi og udkommer i år med bogen 'Underskud' hos Politikens Forlag.
William Torp er et nyt lovende talent på den danske musikscene. Med inspiration fra navne som Big Thief, Fleet Foxes og The War on Drugs omfavner han et ’gloomy’ og flakkende folk/rockunivers med sin insisterende vokal og guitar som omdrejningspunkt. I efteråret 2022 udgav han sin debut-EP ‘still u’r all i’m thinking about’, der er en samling af personlige sange omhandlende livet som ung voksen og alt det, det indebærer. Torp fulgte udgivelsen op i januar 2023 med udsolgte koncerter i København og Aarhus.
Læs mere -
Som BrødreMarch2023March2023
Mor, baba, storebror og lillebror. En lykkelig familie flytter til forstaden og inviterer vejens beboere på hjemmelavet risgryde og hygge.
Udadtil stråler familielivet af varme og lykke, men på den anden side af de nedrullede persienner eksisterer en anden verden, hvor baba er konge, og forsøger at kontrollere alt. Når kongen er utilfreds med sine sønner, gentager han med jævne mellemrum, at det var en fejl de blev født. De to brødre driver længere og længere væk fra hinanden mod hver deres fællesskab, som giver dem det de mangler i livet – kærlighed og anerkendelse.
SOM BRØDRE er en nyskrevet poetisk forestilling om to brødres kamp for at finde fodfæste i en splittet tilværelse, baseret på en række digte af Alexander Mayah Larsen.
Forestillingen er udviklet af Alexander Mayah Larsen, Kasper Dalsgaard og Rasmus Juncker.
Reumert Talentpris til Alexander Mayah Larsen I 2022
Læs mere
Reumertjuryens begrundelse for at give Alexander Mayah Larsen en Talent Reumert: Hans oprigtighed gjorde indtryk, da han brugte sin egen iransk-danske barndom i sin dramatikerdebut om at leve mellem to kulturer. Hans ord blev endnu mere skræmmende, da han selv stod på scenen – intuitiv, livssulten og på vagt. En varmblodet scenekunstner med meget på hjerte. -
TalkMarch2023March2023
De fleste af os kender had-kærlighedsforholdet mellem søskende. De kan være alt for meget, men også et livsvidne, man ikke ville være foruden. De er spejlet, den allierede, men til tider også modsætningen.
I den prisbelønnede teatersucces 'SOM BRØDRE' af Alexander Mayah Larsen driver lillebror og storebror længere og længere væk fra hinanden. For mens lillebror forsøger at blende ind, ender storebror i en kriminel løbebane. De fødes som allierede, men ender som spejlvendte modsætninger.
I denne talk går vi spadestikket dybere og undersøger, hvorfor søskenderelationer i almindelighed splintres. Radiovært Filiz Yasar vil sammen med et panel undersøge, hvad der gør fællesskabet mellem søskende så unikt. Med en blanding af oplevede erfaringer og vidensudveksling vil publikum blive klogere på, hvordan opvækst mellem to kulturer kan udfordre selv de stærkeste søskendebånd.
Paneldeltagerne er bestående af: Jakob Sheikh, Nagieb Khaja, Adnan Al-adhami, & Alexander Mayah Larsen
Jakob Sheikh er uddannet journalist og dækket mellemøsten og skrevet om radikalisering hos unge danskere. I 2015 udgav Sheikh bogen "Danmarks børn i hellig krig", og "Vi tabte". Sheikh har siden dag været talsmand for Ansvarlig Presse, der forsøger at styrke bevidstheden om pressens rolle og ansvar i samfundet.
Adnan Al-adhami er journalist hos DR, og bedre kendt for sit satire program Adnan på tværs.
Alexander Mayah Larsen er skuespiller, dramatiker og forfatter. Uddannet skuespiller fra Den Danske Scenekunstskole i København 2019, og har medvirket i en række teaterforestillinger bl.a. Stormfulde højder. I 2022 modtog Alexander Årets Reumert for sit arbejde "Som Brødre", som han har skrevet og medvirket i. Forestillingen blev vist på Det Kongelige Teater, og senere på Teater Grob, og bliver nu genopsat på Blaagaard Teater. I 2021 debuterede Alexander med sin digtsamling Kongen Leve på Gyldendal.
Nagieb Khaja er krigskorrespondent, dokumentarinstruktør og forfatter. Khaja er kendt for at være en af de få journalister på verdensplan, der har fået adgang til jihadistiske grupper som Al-Qaeda og Taliban. Khaja er vokset op i Avedøre, og hans far stammer fra Afganistan.
Når du køber din billet, går pengene ubeskåret til jordskælvofrene i Tyrkiet & Syrien.
Læs mere her: https://www.rodekors.dk/stoet/...Baren er åben før, og efter samtalen - eventet bliver optaget og vil blive brugt til radioprogrammet Banat på Radio 24syv.
Læs mere -
TeknoApril2023April2023
TEKNO er en melankolsk og humoristisk queer-fortælling om angsten for at blive forladt.
Det er også en poetisk beat-båret rejse ind i den selvransagelse, der kun kan opstå, når man møder sig selv og sit smadrede selvværd i sin kærlighedsrelation. Stykket skildrer det livsvilkår, der ligger i at være queerperson, der i ungdommens naturlige søgen efter at finde sig selv, samtidig må kæmpe for at få lov til at være til.
Kan man se virkeligheden i øjnene, når man er den, der knuser ens eget hjerte?
Træd ind i TEKNO's queer univers.
-
Pink PavilionMay2023May2023
Pink Pavilion is an annual reading festival at Blaagaard Teater. The festival presents international and Danish drama staged and performed by professional artists from the Danish theatre scene. Pink Pavilion is a festival for both audience, actors, directors and playwrights. Everyone meets up to explore new plays, voices and stories in a common global world. The festival wants to contribute to the internationalisation of Danish theatre by presenting new international texts and by facilitating meetings between the invited international playwrights and their Danish colleagues.
Welcome to this year's PINK PAVILION with it's theme POWER
This year we are presenting a wide range of plays that revolves around the theme of POWER in a variety of ways; institutional power, relational power, oppressive power and the power and powerlessness we can feel in everyday life.
In the work of Dora Yuemin Cheng (CH/GE) we meet the modern consequences of power in a post-colonial society, in the work of Arni Rajamäki (FI) we meet a resistance to the (hetero) normative power in the theatre, in the work of Catherine Benhamou (FR) we explore power and powerlessness through employees working in a large company and in the work of Lin Melkane (DK/LE) we are confronted with the kind of power the brain and the system can take over the human body.
We hope this line-up will surprise you, provoke you, inspire you and maybe make you question what you already know.
PINK PAVILION will also be performed in Aarhus at Theatre Katapult Friday 12.05.23The readings will be performed in Danish with English subtitles.
PROGRAM 10.05.23
18.00 - 19.00: music, bubbles and pink drinks in the backyard
19.00 - 20.00: reading and artist talk (Arni Rajamäki (FI) text)
20.00 - 20.30: break
20.30 - 21.30: reading and artist talk (Catherine Benhamou (FR) text)
21.30 - 00.00: After party in the foyer
PROGRAM 11.05.23
18.00 - 19.00: music, bubbles and pink drinks in the backyard
19.00 - 20.00: reading and artist talk (Lin Melkane (DK/LE) text)
20.00 - 20.30: break
20.30 - 21.30: reading and artist talk (Dora Yuemin Cheng (CH/GE) text)
21.30 - 00.00: After party in the foyer
Læs mere -
Mod lysetMay2023May2023
Mod Lyset
Sæt den ene fod foran den anden lige nu.
Hvis du har en fod at sætte foran den anden.
Og prøv at tænk på at det er crazy at vi har fødder.
Husk, vi kommer fra havet, vi kommer fra havet.
Og altid glemmer vi at elske de fødder.Mod Lyset er en lydvandring gennem Nørrebros gader. Det er et stykke mockumentary-kunst om en ung digter, der været oppe hos lægen, og fået at vide, at det er et spørgsmål om tid, før han ikke længere kan gå. Derfor går han. For at gå det væk, eller for at blive opløst i gaderne og ansigterne. Som den moderne vandrer, der kæmper for at vende hjem til en krop, som han måske aldrig rigtig har følt var sin egen. Med inspiration af et kapitel fra James Joyces Ulysses vil publikum gå med Caspar Erics stemme gennem et bybillede i forandring og en krop i udvikling og afvikling. En krop der konstant befinder sig mellem lys og skygge. En handicappet krop der historisk har været forsøgt udryddet, og som konstant må kæmpe for sin ret til at være her.
Mod Lyset er Blaagaard Teaters bidrag til det europæiske samarbejdsprojekt Ulysses European Odyssey, hvor 18 forskellige kulturinstitutioner fra hele Europa skaber et nyt værk. Læs mere her: https://ulysseseurope.eu/
Læs mere -
Mod lysetMay2023May2023
Mod Lyset
Sæt den ene fod foran den anden lige nu.
Hvis du har en fod at sætte foran den anden.
Og prøv at tænk på at det er crazy at vi har fødder.
Husk, vi kommer fra havet, vi kommer fra havet.
Og altid glemmer vi at elske de fødder.Mod Lyset er en lydvandring gennem Nørrebros gader. Det er et stykke mockumentary-kunst om en ung digter, der været oppe hos lægen, og fået at vide, at det er et spørgsmål om tid, før han ikke længere kan gå. Derfor går han. For at gå det væk, eller for at blive opløst i gaderne og ansigterne. Som den moderne vandrer, der kæmper for at vende hjem til en krop, som han måske aldrig rigtig har følt var sin egen. Med inspiration af et kapitel fra James Joyces Ulysses vil publikum gå med Caspar Erics stemme gennem et bybillede i forandring og en krop i udvikling og afvikling. En krop der konstant befinder sig mellem lys og skygge. En handicappet krop der historisk har været forsøgt udryddet, og som konstant må kæmpe for sin ret til at være her.
Mod Lyset er Blaagaard Teaters bidrag til det europæiske samarbejdsprojekt Ulysses European Odyssey, hvor 18 forskellige kulturinstitutioner fra hele Europa skaber et nyt værk. Læs mere her: https://ulysseseurope.eu/
Læs mere -
Imperiets tropperJune2023June2023
EN SCI-FI-GYSER OM VORES FRYGT FOR INVASIVE FORTÆLLINGER
Sammen med tre kinesiske skuespillere kaster fix+foxy sig ud i at afdække tidens imperier og deres tropper.
FORESTILLINGEN SPILLER PÅ ENGELSK
Verden er bygget på imperier. Imperier opstår, vokser, bryder sammen og bliver overtaget af andre imperier. Imperierne er mange og deres tropper er overalt. Men du kan ikke altid se dem. De kryber ind, helt tæt på, uden at du bemærker det. Måske er de her allerede…
Scenen er en lejlighed et sted i verden
I en lejlighed, som er så IKEA, at den lige så godt kunne ligge i Stockholm som i Shanghai, sidder tre kinesiske skuespillere. De får ofte fortalt, at de er en del af et imperium, som er i gang med at overtage hele kloden. Men hvem er egentlig den invasive art? Er vi allerede styret af indtrængende økonomiske imperier, som gennem burgere, kaffe, møbler eller teknologi langsomt har overtaget vores liv og tanker? Imperier, som for længst har fundet ud af, at alt handler om at dominere. For kun den stærkeste overlever.IMPERIETS TROPPER er inspireret af den amerikanske sci-fi-film ”Invasion of the Body Snatchers”. Oprindeligt var det en amerikansk propagandafilm, der med Hollywoods populære og effektfulde gysergreb skulle advare mod kommunismens nedbrydning af vestligeværdier.
TRILOGI OM IMPERIER
IMPERIETS TROPPER er anden del i fix+foxys trilogi om imperier. Første del, den dramatiske western DARK NOON, havde premiere i 2019. Forestillingen blev spillet af syv sydafrikanske skuespillere, der ud fra deres perspektiv fortalte europæernes migrationshistorie, hvor tusindvis af sultne og fattige folk flygtede til Amerika for at kolonisere ”The Promised Land”. DARK NOON modtog en Reumert i 2019, mens Johan Johan Kølkjær blev nomineret til en Reumert for sin banebrydende scenografi. Johan Kølkjær står også for scenografien til IMPERIETS TROPPER. Denne gang i et sci-fi-miljø.Foto: Catrine Zorn
Læs mere -
Nina er sjovJune2023June2023
I showet Nina Er Sjov tager multitalentet, Nina Rask, stand up under satirisk behandling og gør op med genrens konventioner og nedslidte narrativer. På scenen flyder queer-personaen Nina imellem køn, grupper og sociale forpligtelser og rækker tunge ad kassetænkende historiefortællinger.
Du kan se den endelige forestilling på Det Kongelige Teater. Læs mere her https://kglteater.dk/det-sker/...
Vi har udsolgt, men book din billet til showet på Det Kongelige Teater her: https://kglteater.dk/det-sker/sason-20232024/skuespil/nina-er-sjov
Læs mere -
KannibalenJune2023June2023
Armin Meiwes er på papiret et normalt menneske. Men han fantaserer også om at spise et andet menneske.
Armin Meiwes er på papiret et normalt menneske. Han passer naboens børn og går på arbejde. Men han fantaserer også om at spise et andet menneske.
Armin forelsker sig i Bernd-Jürgen, da de mødes i et chatforum for kannibaler på nettet. De har gennem flere år søgt efter et menneske, der kan forløse deres inderste ønsker, og nu har de fundet hinanden. Bernd-Jürgen vil gerne spises af Armin.
KANNIBALEN forsøger at sætte sig ind i to mænds skæbnesvangre handlinger og lyster.
Forestillingen er baseret på den ægte historie om Armin og Bernd-Jürgen og blev ved premieren i 2022 en af de mest omtalte forestillinger længe.
Forestillingen er kurateret af og præsenteres i samarbejde med CPH STAGE.
Bemærk! En stor del af forestillingen foregår i mørke.
Samproduktion med Det Kongelige TeaterBilletter kan købes her: https://www.cphstage.dk/shows/...
Læs mere -
Artist talk med Julia WissertJune2023June2023
Blaagaard Teater i samarbejde med Black To Normal & fejringen af Dansk Teater 300 År præsentere Julia Wissert som er skuespilchef på Theater Dortmund og vil blandet andet fortælle om sit arbejde med strukturel racisme i teatret.
Julia Wissert er uddannet fra University of Sorrey i London. Under studiet arbejdede hun bl.a. for Théâtre du Soleil. Hun er desuden uddannet instruktør fra Mozarteum i Salzburg og modtog i 2014 KurtHübner-instruktørprisen for “Der Junge in der Tür” på Staats Theater Wiesbaden. Hun har skrevet flere tekster over temaet strukturel racisme i teatret. Som freelancer har hun arbejdet på flere teatre i Berlin, herunder Gorki Teatret.Du kan tilmelde dig via linket her: https://form.jotform.com/23140...
Læs mere
Billetter er først til mølle. -
K7 - Blaagaard TeaterSeptember2023September2023
Fra 11.-17. september 2023 er der fri entré på 180 museer og udstillingssteder over hele landet, hvis du er mellem 18-27 år. På en lang række teatre, kan du få billetter til 40 kr., hvis du er mellem 18-25 år. Som noget helt nyt kan du også få billetter til kun 40 kr. på udvalgte spillesteder for klassisk musik, så længe du er 18-27 år.
Hvis du er mellem 18-27 år kan du købe din billet til TR!P for kun 40 kr.
Læs mere
Læs mere her: https://blaagaardteater.dk/pro... -
TR!PSeptember2023September2023
Det er ikke alt man skal forstå med sin kognitive del af hjernen. Hverken et TRIP eller en teater forestillingen nyder nødvendigvis godt af den fortolkende kontrol. Nogle gange skal man forundres, overraskes, miste retningsansen og give slip på sine kontrolcentre i hjernen.
Det er svært at beskrive et trip med ord, uden at det mister noget af sin magi, ligesom en drøm kan virke tør når den bliver beskrevet. Derfor vil vi heller ikke beskrive denne forestilling med for mange retningsgivende ord. I stedet for at forstå, kan man opleve, i stedet for at tænke, kan man føle. I stedet for at grave efter mening, kan man give slip og nyde rejsen.
Der er sikkert mange der kan genkende længslen om at slippe væk fra hverdagens trivialitet, ønsket om at føle sig forbundet og behovet efter at være en del af noget større.
Forestillingen er både for folk der har prøvet at trippe, for folk der absolut ikke har lyst til at trippe, og for folk der aldrig har hørt om et psykedelisk trip.
Kom, tag vores filtede dukkehånd, og flyv med på et Anna-Lotti’sk truemanshow igennem vores vidunderligt foranderlige bevidsthed.
Forestillingen TRIP handler ikke kun om psykedeliske stoffer, men om trippets væsen. Man kan trippe igennem syre, psilocybin, åndedrætsterapi, nærdødsoplevelser, storslået natur, meditation, dans, kunstoplevelser, musiske improvisationer, sex, forelskelse og kærlighed!Manuskriptet er skabt ud fra improvisationer over fænomenet ‘at trippe’ og processen er et forsøg i sig selv på at opløse teater-kunstnerens svulmende ego som ved et høj-dosis psykedelisk ego-opløsende trip.
Læs mere
OBS: Forestillingen indeholder pistolskud, høje lyde og tekster om euforiserende stoffer. -
A SEAT AT THE THEATREOctober2023October2023
Blaagaard Teater præsenterer A SEAT AT THE THEATRE
Med A Seat At The Table er podcast-duoen, Naima Yasin & Ingrid Baraka, rykket ind i Blaagaard Teater, hvor de uden filter lufter deres tanker, følelser og holdninger til mænd, hår, mental sundhed, politiske overbevisninger og meget mere.Den 15. oktober inviterer Naima & Ingrid lærer og mastercoach, Mette Toft Nielsen, ind til en eftermiddag hvor de i trygge rammer kan sætte spørgsmålstegn ved alle de normer vi tager for givet. Hvilken rolle spiller det, når vi ikke indtænker intersektionalitet fra starten og hvad betyder det?
Hvordan indtænker vi en større intersektionel vinkel på normkritik?
Normkritik er en praksis, hvor man sætter spørgsmålstegn ved normerne i et givent samfund eller en kontekst. Normer er de ting, vi kollektivt opfatter som ”normale” eller ”bare sådan det er” og ikke stiller til diskussion i vores hverdag. En norm er ikke per definition noget negativt. I Danmark har vi en norm om, at man spiser med kniv og gaffel, altså underbevidste ting, som vi alle tager for givet. Men normer bliver hurtigt mere komplekse, for de kan komme til at sætte regler for, hvordan man opfører sig eller ser ud uden at blive stigmatiseret. I høj grad handler det om synlighed: Den der følger normerne, skiller sig ikke ud og oplever ikke at få sat spørgsmålstegn ved sin eksistens eller levevis. Omvendt betyder det, at den der bryder med normen, pludselig skiller sig ud, bliver ekstra tydelig, og risikerer at blive mødt med undren, afvisning eller udelukkelse. En normkritisk praksis er en, der gør op med vores samfunds forventninger til, hvad der er ”almindeligt”. Det handler om at gøre op med forventningerne til, hvordan man er mand eller kvinde, i et forhold, antagelsen af køn som binært, og så videre.At arbejde normkritisk og intersektionelt er at være opmærksom på magtstrukturerne i samfundet og ens egen plads i dem, samtidig med at man stiller sig kritisk overfor idéen om det ”normale” og gør sig umage for at give plads til andre stemmer end den, man selv plejer at høre. Når vi arbejder på denne måde, er det for at skabe et rum, hvor der er plads til alle slags mennesker, og hvor alle har mulighed for at være med og deltage. Vi vil være med til at skabe et rummeligt samfund, hvor personer ikke udstødes eller diskrimineres, men i stedet bliver lyttet til og respekteret.
Om Mette
Læs mere
Mette Toft Nielsen er optaget af retfærdige læringsprocesser og ligeværdige relationer, så alle -særligt børn og unge- sikres fællesskaber, som de kan spejle sig selv i. Anerkendelse og mikro-bekræftelser er centrale fokusområder, og hun interesserer sig særligt for de dybere lag i mellemmenneskelige processer, herunder de mange forskellige former for sprog og sprogbrug, inkl. krop og sansninger. Mette Toft Nielsen er lærer, cand.mag i kultur, kommunikation & globalisering, mindfulness mastercoach, selvstændig konsulent og medstifter af foreningen Vision - Center for Etnisk Mangfoldighed. -
The WeddingNovember2023November2023
Kom til bryllup på Blaagaard Teater!
– en hjertevarm tragikomedie om familie og fællesskab og om at skulle fastholde troen, håbet og kærligheden i et liv med kaos og krig. THE WEDDING er skabt i samarbejde mellem Blaagaard Teater og Theatre of The Women of the Camp - et kvindeteater med borgere fra den palæstinensiske flygtningelejr Borj el-Barajneh i Beirut, Libanon.
I THE WEDDING møder vi tre generationer af palæstinensiske kvinder i flygtningelejren, Borj el-Barajneh. Den unge Farah skal giftes, hvilket kræver sine kvinder, da strøm- og vandafbrydelser og et gryende oprør konstant spænder ben for deres planlægning. Som et pendul svinger forestillingens tid imellem fortid og nutid, så publikum i små intermezzi, imellem bryllupsplanlægningens små og store praktikaliteter, får fortalt kvindernes personlige beretninger om et liv i eksil.
THE WEDDING er en fortælling om en gruppe enestående kvinder, der kalder en flygtningelejr for hjem. Forestillingen er et vidnesbyrd om fortællingens og relationernes kraft, der påminder os om, at hvor der er tro, håb og kærlighed, er der liv.
Pressekontakt: Mie Kanø, mie@blaagaardteater.dk.
Find programmet her.
Tag et kig bag kulisserne:
Læs mere -
A Conversation: Art as ResistanceNovember2023November2023
Blaagaard invites you to join ‘A Conversation: Art as Resistance’ on 6 November 2023 at 17:00 with Fadia Loubani and Sumoud Ghazal, playwrights of ‘The Wedding’ from Borj el Barajneh refugee camp in Lebanon; Fanny Arnulf, actress and PhD researcher on theatre as a tool of resistance in the favelas in Brazil and in Palestinian refugee camps in Lebanon; and Sophie Hatem, anthropologist and theatre director of the Theatre of the Women of the Camp.
Join us in a thought-sharing conversation as we discuss the place of art in the everyday struggle to exist in refugee camps, and listen to Fadia and Sumoud’s personal journeys as they navigate a life in dispossession and constant uncertainty.
The Theatre of the Women of the Camp is an all-women theatre set out to re-imagine the camp as a space of emptiness, of waiting, of victims, to spaces of knowledge, demands, artistic talent, and powerful storytelling. They are playing ‘The Wedding’ from 4-16 November at Blaagaard theatre.
Deltagelse er gratis, men tilmelding er påkrævet
Læs mere
Du kan tilmelde dig her: https://form.jotform.com/23281... -
A SEAT AT THE THEATRENovember2023November2023
Blaagaard Teater præsenterer A SEAT AT THE THEATRE
Med A Seat At The Table er podcast-duoen, Naima Yasin & Ingrid Baraka, rykket ind i Blaagaard Teater, hvor de uden filter lufter deres tanker, følelser og holdninger til mænd, hår, mental sundhed, politiske overbevisninger og meget mere.
Det er svært at vide, hvor man skal tage denne her snak fra. Så nu tager vi bare en chance. Vi starter med det podcast afsnit der udkommer den 15. oktober. Og så følger vi op med dette live event
En samtale om colourisme er også en samtale om inklusion / eksklusion i praksis. Især eksklusionen, som er det opsummerende term, vi vil bruge her for at kondensere de følelser, vi har fået fortalt, der ofte er knyttet til det at være mixed.Vi kender til at være ekskluderet. Det gør nok alle ikke-hvide personer i hvide lande til decimalerne. Men det er ikke det samme, som at vi kender den eksklusion, der er knyttet til at være mixed.
Derfor snakker vi her om noget, der er (næsten for) kompliceret. For kompliceret til at rumme de fulde dybder af denne samtale. Vi er ydmyg og forbeholden over det, fordi hidtil har det været vores erfaring, at det er et emne, der ofte gør mennesker frygteligt kede af det.
Derfor prøver vi at være modige og flytte denne samtale ind hos Blaagaard. Et rum der er mere end vægge og et tag, men et sted der for os også kan rumme følelserne, tvivlen, det sårbare og alle spørgsmålene.
Vi håber at vi sammen med jer kan skabe et rum, der kan lede til mere viden og rummelighed.
Vi satser simpelthen næsten hele butikken.
Hvad skal vi tale om:
Inklusion vs ekslusion
politisk sorthed
Og dagens gæster er jer publikum. Vi vil gøre en plads klar til at en hver fra publikum kan være gæst og være en del af samtalen.
Læs mere -
WE JUST WORK HERE, WE DON’T MAKE THE RULESNovember2023November2023
WE JUST WORK HERE - WE DON’T MAKE THE RULES er en musikalsk udforskning af det danske asylsystem. En koreograferet koncert, der afsøger de forskellige positioner og logikker, systemet består af. Værket komponeres af komponist Kirstine Fogh Vindelev med koreografi af Ida-Elisabeth Larsen.
Det danske asylsystem bygger på love som er baseret på FN's flygtningekonvention, dernæst fortolket af de danske politikere og praktiseret af Udlændingestyrelsen. Et system som fysisk består af grænser, politi og centre. En kompleks mekanisme og samlet set et udtryk for, hvordan Danmark, som en stat, forholder sig til og imødekommer mennesker på flugt.
"WE JUST WORK HERE - WE DON’T MAKE THE RULES" er blandt andet baseret på samtaler med asylsystemets ansatte - om deres daglige arbejdsopgaver og reflektioner herom.
Asylansøgernes stemmer er ikke direkte repræsenteret i værket, men tavsheden imellem satserne vil tale for sig selv.
WE JUST WORK HERE - WE DON’T MAKE THE RULES er et indblik i, hvordan det opleves at være et menneske, hvis opgave er at opretholde et systemet.
En billet til WE JUST WORK HERE - WE DON’T MAKE THE RULES giver adgang til hele MINU_festival_for_expanded_music den 15-19. November 2023. Se det fulde program på www.minufestival.com
Læs mere -
NINA ER SJOVNovember2023November2023
Nina Rask tager stand-up under satirisk behandling og gør op med genrens konventioner og nedslidte selvfortællinger
Hvad sker der, når man sætter et queer standupshow ind på teaterscenen? Multitalentet Nina Rask er på scenen med sit, for første gang, eget stand-up show. Showet er dedikeret til hendes forelskelse i Julie, men er det overhovedet muligt for Nina og Julie at få en lykkelig slutning, når had, tvivl og 1000 års gammel skam kommer imellem dem?
Er Nina selv uskyldig i alt den vrede, hun retter mod verden, og kan hun formå at overleve på at være ‘ham den sjove’, når alt dette kommer i spil, alene på scenen med en mikofon?
På scenen flyder queer-personaen Nina imellem køn, grupper og sociale forpligtelser og rækker tunge ad kassetænkende historiefortællinger.
Det er desværre ikke muligt at købe billetter til denne forestilling gennem vores hjemmeside, da billetterne sælges via Det Kongelige Teater. Derfor er det heller ikke muligt at bestille årskortbilletter, da dette er en co-produktion mellem Det Kongelig Teater og Blaagaard Teater.
Køb din billet her: https://kglteater.dk/det-sker/...
Læs mere -
Detour Dance FestivalDecember2023December2023
DETOUR DANCE FESTIVAL indtager Blaagaard Teater og forvandler scenen til en vibrerende club. Vi byder på et alsidigt program med værker fra ind- og udland af førende kunstnere indenfor street- og club dance genrerne.
Kom ind i et intimt, bastungt og svedigt univers med masser af club vibes, og oplev værker, som har rødder i afro-amerikansk dansekultur, pole dance og dancehall. Her går musik, politiske statements og dans op i en højere enhed.
Læs mere -
Du har det ikke fra migJanuary2024January2024
Der er gået over to år siden sidst, og hold nu fast, der er sket meget!
Pandemien er ovre, Europa er i krig og Thomas har fået konstateret forhøjet kolesteroltal.
Ikke alene dét, men han har gudhjælpemig også ufrivillig vandladning, er begyndt at se reality, har været på Noma, fået nyt badeværelse, og så er han begyndt at tænke på, at han måske er halvvejs i livet, og er alting egentlig blevet som det skulle? Hvad er meningen?! Er han den bedste udgave af sig selv?!? Er samfundet?!?! BURDE DET HELE I VIRKELIGHEDEN VÆRE MEGET BEDRE?!?!? ÅH GUD!!
Vent!
Er det måske ikke bedre, at vi bare mødes og får grinet lidt af det hele?
Og nå ja… Så er han vist også blevet far.
I tilfælde af udsolgte forestillinger kan der muligvis købes billetter hos Ticketmaster, som står for salget af en del af billetterne på https://thomaswarberg.dk/
Læs mere -
It's so cute I'm gonna dieFebruary2024February2024
Velkommen til en hyper-nuttet verden, hvor high speed high fashion clasher med cute couture.
Det nuttede kalder på dig i kraft af dets behov for omsorg. Samtidigt vækker det følelsen ‘cute aggression’ i os - en lyst til at kontrollere og destruere det nuttede.
’IT’S SO CUTE I’M GONNA DIE’ er en danseforestilling om det nuttedes forførende magt- og mulighedsrum.
Om teddy bears, moon boots og masseproduktion. Rid med på en bølge af nuttethed, poppede pasteller og et oprør, der ligger lige under den plyssede overflade.
Lad dig hvirvle rundt i en lyserød candyfloss-sky, når koreograf Gunilla Lind og holdet bag forestillingen tager dig med ind i en blød utopi, hvor monstret lurer lige bag de store, blanke øjne.
Musikken er komponeret af Jenny Rossander (Lydmor) og Emma Holten har været konsulent på forestillingen.
Gunilla Linds idé til IT’S SO CUTE I’M GONNA... blev vækket af kulturforsker SIANNE NGAIS teori om det nuttede som en af de nye æstetiske kategorier, vi bruger til at bearbejde den tid, vi lever i. Ngai ser det nuttede som en æstetisering af det svage og magtesløse, der tiltrækker os i kraft af dets behov for omsorg. Hun mener, at vold altid er implicit i vores forhold til det nuttede, som vi har mulighed for enten for at beskytte eller skade.
I forestillingen kan vi forsvinde ind i det nuttede som en eskapisme fra verdens hårdhed. Et ”beskyttelsesrum” vi kan barrikadere os i. Men beskyttelsesrummet kan føles mere og mere som en trykbeholder, hvor livet og den virkelige verden presser sig på og faren lurer bag de lyserøde gardiner.
Forestillingen undersøger volden, magten og aggressiviteten, der ligger latent i vores ambivalente forhold til det nuttede. Det er umiddelbart let at undertrykke - men er det så harmløst, som det ser ud?
HVEM HAR EGENTLIGT MAGTEN? -
Dark mattersMarch2024March2024
Tre nyskrevne dramaer i tre rå performative readings
Oplev readings, hvor skuespillerne med manuskriptet i hånden og kun et par dages prøvetid stiller sig i spotlightet og gør sig til talerør for stemmer, som kalder på at blive hørt.
Tre markante stemmer i dansk samtidslitteratur, Sandra Mahmoud Lindquist, Maja Lee Langvad og Charlotte B. Mwakitalu, har skrevet dramatiske tekster om tilhørsforhold og koloniarv. Hvad sker der, når man ikke længere er forbundet til sin slægts fortid og geografi. Kan man slå rødder uden at tabe en vigtig del af sig selv?
Sandra Mahmoud Lindquist er skuespiller, uddannet fra Teaterhögskolan i Malmö i 2017. Hun var med i Black to Normals forløb Afro to the Future i 2021, hvor hun skrev teksten ‘Oprah Winfrey har alt, men ingen børn’. Samme tekst fik 3. pladsen til Dramatisk Debut i 2022. I 2022 var hun også i et udviklingsforløb hos Katapult Akademiet (Teater Katapult). Sandra interesserer sig litterært for tematikker som arv, popkultur, vold, identitet, grænserne mellem fakta og fiktion samt spændingsfeltet mellem humor og tragedie.
Charlotte Bonnevie Mwakitalu er en dansk/tanzaniansk forfatter. Hun er uddannet folkeskolelærer, og kandidat i pædagogisk filosofi. I hendes debutudgivelse Kalder Frankfurt, der udkom ved forlaget Rebel With a Cause i 2021, berører hun hvordan det er at tilblive som brun voksen i et land som Danmark og udforsker hvilke forhåbninger og forventninger det medfører. Nu er hun med i Serieskolen med Netflix med serien Lev/Vel/Sød/Tøs, på hvilken hun er creative producer.
Forfatteren, Maja Lee Langvad, er født i Sydkorea, men blev tre måneder gammel adopteret til Danmark. Hun udfordrer det hvide blik og den konventionelle form at skrive dramatik på. Hun debuterede som forfatter i 2006 med den anmelderroste digtsamling, Find Holger Danske. Seneste har hun i samarbejde med Kristina Nya Glaffey udgivet en genskrivning af Inger Christensens Alfabet med titlen Madalfabet.Kunstnerkollektivet, BLACK TO NORMAL, er stiftet af skuespiller Marie-Lydie Nokouda for at gøre teaterbranchen mere repræsentativ og relevant for alle:
”Jeg mener, at dansk scenekunst har behov for en new wave, der smider om sig med spirende, sorte dramatikere, sorte instruktører, sorte sceneteknikere, skuespillere m.m., ellers har jeg svært ved at se, hvordan der kommer balance i, hvem der skriver, producerer, instruerer og iscenesætter dansk teater.”DARK MATTERS præsenteres af BLACK TO NORMAL i et samarbejde med Blaagaard Teater og Odense Teater.
Læs mere -
Mod lysetMarch2024March2024
Mod Lyset
Sæt den ene fod foran den anden lige nu.
Hvis du har en fod at sætte foran den anden.
Og prøv at tænk på at det er crazy at vi har fødder.
Husk, vi kommer fra havet, vi kommer fra havet.
Og altid glemmer vi at elske de fødder.Mod Lyset er en lydvandring gennem Nørrebros gader. Det er et stykke mockumentary-kunst om en ung digter, der været oppe hos lægen, og fået at vide, at det er et spørgsmål om tid, før han ikke længere kan gå. Derfor går han. For at gå det væk, eller for at blive opløst i gaderne og ansigterne. Som den moderne vandrer, der kæmper for at vende hjem til en krop, som han måske aldrig rigtig har følt var sin egen. Med inspiration af et kapitel fra James Joyces Ulysses vil publikum gå med Caspar Erics stemme gennem et bybillede i forandring og en krop i udvikling og afvikling. En krop der konstant befinder sig mellem lys og skygge. En handicappet krop der historisk har været forsøgt udryddet, og som konstant må kæmpe for sin ret til at være her.
Mod Lyset er Blaagaard Teaters bidrag til det europæiske samarbejdsprojekt Ulysses European Odyssey, hvor 18 forskellige kulturinstitutioner fra hele Europa skaber et nyt værk. Læs mere her: https://ulysseseurope.eu/
Læs mere -
KannibalenApril2024April2024
Armin Meiwes er på papiret et normalt menneske. Han passer naboens børn og går på arbejde. Men han fantaserer også om at spise et andet menneske.
Armin forelsker sig i Bernd-Jürgen, da de mødes i et chatforum for kannibaler på nettet. De har gennem flere år søgt efter et menneske, der kan forløse deres inderste ønsker, og nu har de fundet hinanden. Bernd-Jürgen vil gerne spises af Armin.
KANNIBALEN forsøger at sætte sig ind i to mænds skæbnesvangre handlinger og lyster.
Forestillingen er baseret på den ægte historie om Armin og Bernd-Jürgen og blev ved premieren i 2022 en af de mest omtalte forestillinger længe.
Læs mere -
Den anden arabiske kvindeMay2024May2024
Forestillingen er på Engelsk d. 30 & 31 Maj, samt d. 01 Juni.
Der findes en arabisk kvinde, som ikke bliver omtalt i medierne og som ikke bliver portrætteret på film, TV og i teater. Den selvtænkende, den seksuelt frigjorte, den kunstneriske, den entreprenante, den demokratiske – og den ikke-undertrykte kvinde. Hvor er hun?Den anden arabiske kvinde kæmper med en uønsket identitet. Uanset hvor hun vender sig, kan hun opleve ikke at blive mødt som et individ, men som en anonym repræsentant for en kultur og en religion. Hun har brug for at fortælle et andet narrativ, men hvilket?
På scenen træder hun frem. Ord for ord afkræfter hun vores fordomme om det arabiske menneske, og skaber foran os et nyt selvportræt. DEN ANDEN ARABISKE KVINDE er her for at blive.
DEN ANDEN ARABISKE KVINDE er en rørende og hudløst ærlig forestilling om female empowerment. Forestillingen er iscenesat af Özlem Saglanmak og skabt i samarbejde med Blaagaard Teater.
Forestillingen er kurateret og præsenteret af CPH STAGE, og er støttet af Statens Kunstfond
//
The show will be in English on May 30th & 31st & June 1st.
There is an Arab woman who is invisible in media and absent from film, TV, and theater. She embodies self-thought, sexual liberation, artistry, entrepreneurship, and democracy - the non-repressed woman. But where is she?The other Arab woman struggles with an imposed identity. At every turn, she confronts being seen not as an individual but as an anonymous representative of culture and religion. She seeks to craft a new narrative, but what will it be?
Onstage she appears. Word by word, she challenges our biases about Arab individuals, creating a new self-portrait. The Other Arab Woman is here to stay.
THE OTHER ARAB WOMAN is a moving and gripping play about female empowerment. The play is directed by Özlem Saglanmak, and produced by Blaagaard Teater.
Læs mere
The play is curated and presented by CPH STAGE, and funded by Statens Kunstfond -
ALOKJune2024June2024
’Mød hinanden med fred og omsorg’ – Alok Vaid-Menons (de/dem) budskab er klart i den ofte konfliktfyldte debat om kønsidentiteter. De er en internationalt anerkendt forfatter, komiker og debattør, der arbejder med temaer som traume, tilhørsforhold og de vilkår som indskrænker menneskets frihed.
Under CPH STAGE kan man opleve ALOK i et kombineret stand-up -og poetry show om deres personlige historie og oplevelser som transfeminin og nonbinær. De har bl.a. beskrevet deres egen udvikling, hvor deres mindset er gået fra at være drevet af frygt til nysgerrighed. Som de siger: ’That’s what fuels me now: not a diagnosis of all the things that are wrong; a diagnosis of alle the things that are right’
ALOK står også bag #DeGenderFashion, som er et initiativ, der kæmper for at gøre mode- og skønhedsindustrien mere kønsneutral. De har desuden udgivet indtil flere bøger samt vundet priser og blevet tildelt legater for deres arbejde med at nedbryde fordomme og bygge bro mellem mennesker. Senest har dokumentaren ’ALOK’ haft premiere på Sundance Film Festival, hvor den blev beskrevet som en film, der indkapsler ’the spirit of queer identity’.
Forestillingen er kurateret og præsenteret af CPH STAGE i samarbejde med Blaagaard Teater.
Support: TRAVIS ALABANZA
//
'Meet each other with peace and care' - Alok Vaid-Menon's (they/them) message is clear in the often contentious debate about gender identities. They are an internationally recognized writer, comedian and debater working with themes of trauma, belonging and the conditions that limit human freedom.During CPH STAGE you can experience ALOK in a combined stand-up and poetry show about their personal story and experiences as transfeminine and nonbinary. Among other things, they have described their own development, where their mindset has gone from being driven by fear to curiosity. As they say: 'That's what fuels me now: not a diagnosis of all the things that are wrong; a diagnosis of all the things that are right'
ALOK is also behind #DeGenderFashion, an initiative that fights to make the fashion and beauty industry more gender neutral. They have also published several books, won awards and received grants for their work in breaking down prejudices and building bridges between people. Most recently, the documentary 'ALOK' premiered at the Sundance Film Festival, where it was described as a film that encapsulates 'the spirit of queer identity'.
The performance is curated and presented by CPH STAGE in collaboration with Blaagaard Teater.
Support: TRAVIS ALABANZA
Læs mere